RADCLIFF, Pamela Beth, De la movilización a la Guerra Civil.
Historia política y social de Gijón (1900-1937), Ed. Debate, Barcelona, 2004, 456 pp.
Javier
Cubero de Vicente
Los republicanos hablaban de orquestar
la integración de las masas en un sistema político reformado, que borraría las
barreras entre El Llano y la calle Corrida. Los anarquistas y los socialistas,
en cambio, hablaban de polarización; su programa incitaba a los habitantes de
El Llano a ocupar la calle Corrida, no a hacer las paces con ella. (p. 127).
Nesta
obra l'autora, profesora de la Universidá de California en San Diego,
somórguianos nel desendolcu de les múltiples formes de llucha y organización
colectiva que nos primeros años del sieglu XX activaron distintos sectores col
envís d'arrampuña-y el dominiu de la ciudá al Partíu Conservador. La visión del
conflictu políticu que s'espón nin se llinda nin prioriza a la batalla
partidista pol control de les instituciones sinón que, teniendo como elementu
central el conceptu de hexemonía, entra
nel «terreno más amplio de los valores públicos, la acción colectiva y la
expresión simbólica» (p. 21). De fechu a lo llargo del llibru se nos introduz «en
muchos escenarios diferentes, desde la fabrica y el ayuntamiento hasta el
centro cultural, el barrio y las calles de la ciudad», afondando nes distintes
variables de la siempres complexa realidá social cola cuenta de captar «la
estructura cotidiana del poder tal como era vivida y respirada por hombres y
mujeres corrientes», esto ye, les distintes modalidaes de llexitimidá política
y autoridá social qu'operaben nel multidimensional espaciu de la sociedá civil acullá del ámbitu de l'alministración pública.
Dende
estos presupuestos vamos viendo como ye esplicada l'articulación d'una
movilización permanente dende una amplia heteroxeneidá socio-política al
traviés de dos grandes corrientes: el reformismu republicanu burgués y el
movimientu obreru revolucionariu. A pesar de les diferencies programátiques y
estratéxiques, la compatibilidá al curtiu plazu de les sos respectives
prioridaes táctiques (per un llau la introducción de reformes democrátiques nes
instituciones municipales, y per otru, la organización y defensa sindicales de
los proletarios nos medios llaborales) asina como'l calter restrictivu y represivu
del sistema políticu de la Primer Restauración Borbónica facilitaron un marcu
mui flexible d'interacción ente republicanismu y obrerismu, que basculaba ente
la collaboración y la competencia. Asina foi desendolcándose un procesu
d'activación política d'amplios sectores populares que si bien foi esitosu na
confrontación col establishment
caciquil, clerical y oligárquicu de la derecha conservadora, darréu fracasa na
cristalización d'un consensu socialmente ampliu en redol a una mesma cultura
política. Pa Radcliff la clave taría na incapacidá de les distintes tendencies
opositores tanto pa configurar un marcu ideolóxicu común como pa imponer por sigo
mesmes los sos respectivos proyectos y visiones de les rellaciones sociales
dempués de 1931.
Nel
capitulu I se realiza un aproximamientu a la situación de la ciudá nel añu
1900. La crisis del 98 anque en Xixón nun tuviera consecuencies polítiques inmediates
por embargu si qu'abrió un espaciu nel que los sectores esquierdistes pudieron
dir empecipiando a cuestionar la llexitimidá ideolóxica del status quo. Daquella la disidencia
vertebrábase alredor de tres tipos de dinámiques: la educación alternativa, la
fuelga y la protesta de consumu.
En
primer llugar alcontrábase la intellingentsia
republicana, que taba centrada na espansión d'una rede d'asociaciones
culturales y educatives que sirvieren d'escueles de ciudadanía y valores
cívicos col oxetivu d'integrar a los obreros nel so proyectu de modernización estructural, caracterizáu
por fuertes enfotos industrializadores, democratizadores y secularizadores. Dempués
taba remaneciendo un movimientu obreru de clase, dientro del cual socialistes y
anarquistes se combatíen de manera xabaz pol control de los sindicatos,
acusándose unos a otros d'oportunistes y criminales. A la fin taben les muyeres
de clase obrera, escluyíes del sindicalismu pero non del espaciu públicu, qu'al
traviés de redes informales de solidaridá vecinal organizaben motines de
consumu, pero «lejos de representar una resaca pre-industrial, este modelo de
acción colectiva fue importantísimo para la formación de lo que se iba
convertir en uno de los más potentes centros de la cultura de oposición: el
barrio de clase obrera» (p.70).
La
obra d'equí p'alantre ta estructurada en cuatro grandes bloques temáticos, nel
primeru son analizaos los distintos estilos de vida esistentes na ciudá, nel
segundu ye espuesta la trayectoria de les diverses fuercies polítiques y
sindicales de la oposición, nel terceru son estudiaos los distintos proyectos
culturales que se desendolcaron y los espacios de sociabilidá qu'implicaben, y
nel cuartu les pautes d'acción colectiva al traviés de les cuales se
manifestaben la disidencia ideolóxica y el malcontentu popular.
Nos
capítulos II y III s’esponen los factores estructurales (inseguridá económica,
estabilidá demográfica y segregación espacial) que sirvieron de marcu a la
organización de les rellaciones sociales dientro y ente los distintos barrios:
asina por exemplu'l doble apartheid
económicu y residencial de la mayoría popular favoreció la emerxencia del
barriu obreru como unidá autónoma de sociabilidá cola consiguiente
cristalización de los dos Xixones antagónicos nel imaxinariu colectivu.
Los
capítulos IV y V tán dedicaos a la evolución de los partíos republicanos,
dientro de los cualos destacaron dos corrientes: el posibilismu melquiadista,
que progresivamente diría moviéndose cada vuelta más a la derecha, y el
federalismu piimargallianu, l'únicu sector republicanu qu'ellaboró y defendió
plantegamientos socializantes acullá de la concepción lliberal de la propiedá
privada.
Na
década de 1910 se produz la puxanza del Partíu Reformista, creáu oficialmente
por Melquiades Álvarez en 1913, nel que converxen gran parte de los antiguos
militantes del Partíu Lliberal (qu'en Xixón siempres tuvieron marxinaos del
poder al tar monopolizada la rede caciquil polos conservadores d'Alejandro
Pidal) y de los partíos republicanos decimonónicos, desencantaos unos y otros
coles organizaciones históriques pola so ineficacia. Magar que Melquiades
Álvarez se declaró dispuestu a collaborar cola Monarquía cola finalidá
d'impulsar avances democráticos dende'l marcu establecíu, estremándose asina de
la tradicional intransixencia roturista del republicanismu, por embargu pudo
capitalizar políticamente la creciente movilización popular yá que como
consecuencia de la permanente represión (detenciones de militantes esquierdistes,
censura de prensa, zarru de llocales, etc.) se xeneró un espaciu de solidaridá
unitaria en redol a la defensa de los derechos y llibertaes civiles, siendo
ésti un terrén nel que podíen movese con gran facilidá los reformistes. Sicasí
nos planos social y económicu el melquiadismu destacó por una gran indefinición
programática llindándose a recoyer les «demandas de las élites financieras
modernizantes para aumentar la ventaja competitiva de Gijón en la industria y
el turismo» (p.142). Solamente los discípulos de Pi i Margall que constituyíen
la organización decana, el Partíu Republicanu Democráticu Federal, esplicitaron
un programa de reformes sociales en beneficiu de la clase obrera como la
xornada d'ocho hores o l'abolición de les tases de consumu. De fechu tuvieron
implicaos activamente nel movimientu obreru dándose casos de doble militancia
na CNT, cola que caltuvieron una alianza frente al binomiu socialista PSOE-UGT.
Na
dómina de la II República’l gobiernu municipal quedaría nes manes del
melquiadismu, refundáu como Partíu Reformista Lliberal Democráticu en 1931.
Nesta dómina'l mapa políticu xixonés diverxó radicalmente del asturianu al tar
la ciudá dominada por dos sectores que a diferencia de tiempos pasaos agora
yeren testimoniales nel conxuntu del País. Los melquiadistes se foron
definiendo como un partíu d'orde averándose al conservadorismu católicu,
reestructuráu políticamente na CEDA, cola que llegaríen inclusive a dir en
coalición con motivu de les elecciones de 1933. Asina nel ayuntamientu’l PRLD
non solamente refugó les propuestes sociales y económiques que se presentaben
dende la esquierda sinón que llegaría a transixir nel llaicismu, ún de les
vectores fundamentales del republicanismu hestóricu. Pela so parte'l PRDF en
1931 espunxo un programa social abondu radical pero descartó la posibilidá d’afitar
y liderar una mayoría esquierdista nel plenu municipal con otros partíos
políticos, yá que adoptó una posición d'aislamientu tácticu mientres la
República siguiera siendo «unitaria, no democrática y defensora del
capitalismo» (p.160). Esta llínea d’actuación implicaba fuertes tensiones ente
la so mocedá, especialmente venceyada al anarcosindicalismu, y la vieya
guardia, más moderada, que controlaben respectivamente el comité executivu y el
grupu municipal, lo que provocaría la descomposición de la organización. De
fechu en 1932 foi espulsáu'l sector más radical, que se reorganizaría como
Partíu d'Esquierda Federal. Asina en 1933 la CNT decidió desvenceyase d'un
federalismu en clara decadencia y realizó una activa campaña pola astención,
qu'en Xixón tuvo cerca del 32%. Finalmente nenguna de los dos fuercies
polítiques predominantes en 1931 foi capaz de convertise n'hexemónica, polo
que’l so espaciu acabó siendo ocupáu por otros partíos como el PSOE, el PCE, la
IR y la UR. Colo cual al llegar 1936 en Xixón imponíase la bipolarización
esistente a nivel estatal: asina'l PRDF yera marxináu y escluyíu de les
candidatures del Frente Popular quedando nuna posición de testimonialidá, y no
que se refier al PRLD, ésti convertíase nuna simple comparsa llocal de la CEDA.
El
capitulu VI estudia la progresiva estructuración del movimientu obreru de la
ciudá, nel cual si bien siempres esistió un antagonismu ente anarquistes y
socialistes, que namás foi superáu en 1934 col establecimientu de l'Alianza
Obrera, dende la década de 1910 s'estableció un claru predominiu de la CNT
convirtiéndose Xixón nuna isla anarquista nun mar socialista (l'únicu otru
bastión cenetista n’Asturies lo constituyía La Felguera). La esplicación del
trunfu del anarcosindicalismu podría tar en que mientres el socialismu
electoralmente s'enfrentaba a un republicanismu fuertemente enraigonáu na ciudá
y realizaba una táctica sindical moderada nes fabriques, la CNT dende'l so
ámbitu sindical se permitía xugar un papel socio-políticu mui flexible
cooperando nunes ocasiones colos republicanos, y n'otres, presentándose como
una alternativa revolucionaria al conxuntu del sistema. Amás un contestu sociollaboral
marcáu pola intransixencia de l'Agremiación Patronal tendía a favorecer la
radicalidá anarquista. Nesi marcu les diferencies principales na práctica
sindical consistíen en que, per un llau, los anarquistes refugaben la
intermediación del Estáu na negociación de los conflictos llaborales y
consideraben la fuelga como una ferramienta imprescindible dientro del so sindicalismu
d'acción directa, mientres que per otru, los socialistes nun solamente
defendíen esa intermediación sinón qu’entendíen la fuelga namás como un caberu
recursu.
Asina
nos años 1910 la CNT consolidó la so infraestructura organizativa con una nueva
xeneración de dirixentes llibertarios formaos por Ricardo Mella, ente los
cualos inevitablemente destaca Eleuterio Quintanilla. Darréu con una UGT
definitivamente marxinada dientro del proletariáu xixonés la CNT foi
moderándose y asumiendo munchos de los métodos organizativos socialistes que
nel so momentu foron criticaos por autoritarios y burocráticos. Y cuando en
1932 el Manifiesto de los Trenta abra
una fuerte resquiebra na CNT estatal al plantegar una estratexa revolucionaria
d'acumulación de fuercies al llargu plazu frente a la dinámica insurreccional
aniciada pola FAI, anque los dirixentes de la federación xixonesa pol so
pragmatismu políticu nun simpatizaben cola FAI nun van intervenir nesi
conflictu internu optando por dedicase a fortalecer la so propia organización
llocal.
Los
capítulos VII y VIII se centren nes cultures polítiques de la oposición asina
como la so espansión nel ámbitu de les redes de vida asociativa voluntaria, un
espaciu particularmente complexu pero fundamental na llucha de los distintos
grupos socio-políticos por establecer el so lideralgu sobre la comunidá acullá
de los mecanismos de coacción. Anque los proyectos socio-culturales del
republicanismu y del obrerismu compartíen importantes elementos comunes esistía
una cuestión na que diverxíen radicalmente: la conceptualización de la llucha
de clases. Asina los republicanos minizaben los antagonismos de clase en
coherencia cola naturaleza interclasista del so proyectu de nación ciudadana al
empar que los obreristes lóxicamente los entendíen como los elementos
constituyentes de la so propia cosmovisión.
Dende
una perspectiva elitista los intelectuales republicanos se consideraben a sigo
mesmos como los axentes portadores del Progresu
qu'educaríen a les mases ampliando d'esta manera les bases sociales de los sos
proyectos políticos. Poro dende un enfoque paternalista patrocinaron diverses
instituciones empobinaes a la clase trabayadora como l'Atenéu Obreru,
l'Asociación de Cultura y Hixene o l'Asociación Musical Obrera, pero éstes
dempués d'un ésitu inicial, col afitamientu del sindicalismu nos años 1910 van
perder gran parte de los sos socios ensin recuperalos hasta que
l'endurecimientu de la represión cola dictadura primorriverista les convierta
indirectamente en cuarteles d'iviernu. Por embargu l'oxetivu de los sos
promotores non solamente nun se vio realizáu sinón que nos años 1930 van ser
converties n'espacios dispustaos dende'l mesmu movimientu obreru yá que dellos
militantes optaron por confrontar dientro d'ellos colos sos antiguos maestros y
los sos valores d'harmonía social.
Nos
medios llaborales la CNT que refugaba les xuntes d'arbitraxe del gobiernu llegó
a tener un significativu nivel de control que diba dende inspectores propios
hasta mecanismos de presión sobre los obreros non sindicaos. Amás la federación
anarcosindicalista foi esplegando una serie de midíes más amplies col envís
d'organizar al proletariáu tanto dientro como fora de los centros de trabayu
anque ensin llegar a crear una esfera pública antihexemónica que cubriera tolos
aspectos de la vida social. Y si nel campu de la educación o del ociu les
estructures sindicales competíen coles republicanes, nel de la seguridá social
nun yera asina, lo que permitió'l desendolcu d'un sistema de sofitu mutuu
perfuerte que cubría fallecimientos, enfermedaes y problemes llaborales.
A
lo cabero, los capítulos IX y X traten sobre la creación d'una dinámica
comunitaria de movilización al traviés de la yuxtaposición de reivindicaciones
y acciones sectoriales. Nesa dirección foi especialmente significativa la
converxencia en 1909 de tres conflictos motivaos por una xubida de tases de
consumu, el costu del tresporte urbanu pa los trabayadores, y l'establecimientu
d'una llei que prohibía abrir los chigres nos domingos. Entós s'activaron
políticamente delles redes de sociabilidá y s'anició un procesu de cooperación
ente sectores mui distintos. Y según se foron multiplicando los conflictos los
republicanos empecipiaron a perder terrén en beneficiu de los anarcosindicalistes,
qu'en 1914 col oxetivu de canalizar el malcontentu popular fora del ámbitu llaboral
auspiciaron una asociación llamada L'Analítica que taba dedicada a demandes de
consumu y arriendos. Más tarde nos años 1930, como consecuencia tanto de la
incapacidá de los xestores políticos pa consensuar una mediación institucional nos
conflictos lo mesmo que de la lentitú o inesistencia de cambios reales, la CNT activó
una dinámica de confrontación permanente, lo que convertiría a Asturies na
provincia con más fuelgues del Estáu dempués de Barcelona.
Rematando
yá, podemos concluyir afirmando qu'esti llibru ye un perinteresante trabayu
d'hestoria llocal que nos ayuda a entender dende abaxu, dende Xixón y dende les
pequenes (y grandes al empar) lluches cotidianes el procesu de politización de
les mases populares nos entamos del sieglu XX, asina como la crisis de
llexitimidá institucional que se produz, nuna escalada progresiva de conflictos
sociales, na dómina de la II República.
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